Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

                   ΙΩΑΝΝΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ - ΥΠΕΥΘΥΝΗ Σ.Σ.Ν.

                                                Συνέντευξη/Φωτο: Δαγρέ Γιώτα (Γ1), Μπαράκου Ειρήνη(Γ2)

   Η κα Ηλιοπούλου ήρθε στο Γυμνάσιό μας για μια προγραμματισμένη συνάντηση με το σύλλογο των καθηγητών. Βρήκαμε λοιπόν την ευκαιρία να τη φιλοξενήσουμε στο χώρο της Βιβλιοθήκης -Εφημερίδας και να τη ρωτήσουμε  για το Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων και το ρόλο του αλλά και άλλα πολλά...
                                                          
-Τι ακριβώς είναι ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων (Σ.Σ.Ν.) και ποιοι μπορούν να απευθυνθούν σε αυτόν;
   Ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων είναι μια υπηρεσία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δημιουργήθηκε για να προσφέρει ψυχοκοινωνική στήριξη σε μαθητές, σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Αυτό σημαίνει ότι στον Συμβουλευτικό Σταθμό μπορούν να απευθυνθούν πρώτα από όλα οι εκπαιδευτικοί, επειδή είναι πιο εύκολο να έρθουν σε επαφή και επικοινωνία, οι γονείς, μέσω των εκπαιδευτικών τις περισσότερες φορές, αλλά και οι ίδιοι αν γνωρίζουν ότι  υπάρχει και οι μαθητές μέσω των εκπαιδευτικών και των γονιών τους βέβαια. Μπορούν να απευθυνθούν όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα ψυχολογικό ή ψυχοκοινωνικό, κάποια δυσκολία δηλαδή επειδή κάτι έχει συμβεί στη ζωή τους, επειδή κάποιο γεγονός τους προκάλεσε αρνητικά και δυσάρεστα συναισθήματα τα οποία τους στεναχώρησαν.

- Εσείς είστε εκπαιδευτικός;
  Εγώ είμαι εκπαιδευτικός, φιλόλογος , έχω επιπλέον σπουδάσει ψυχολογία και είμαι υπεύθυνη στον Σ.Σ.Ν.


-Πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με αυτό και όχι με τη φιλολογία;
  Πάντα είχα ενδιαφέρον για την ψυχολογία, εξ ου και οι επιπλέον σπουδές μου. Έχω το πρώτο πτυχίο μου στη Φιλοσοφική, στο τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. οπότε πάντα η ψυχολογία ήταν στα ενδιαφέροντά μου. Έχω δουλέψει ως εκπαιδευτικός σε σχολεία επομένως ήμουν κοντά στην εφηβεία και τα προβλήματά της. Θεώρησα λοιπόν ότι θα με ενδιέφερε να υπηρετήσω την εκπαίδευση και από αυτό το χώρο, να προσπαθήσω δηλ. να βοηθήσω τους μαθητές και τις οικογένειές τους μέσω της συμβουλευτικής .

-Υπάρχουν κάποια ειδικά προσόντα που θα πρέπει να έχει κάποιος για να αναλάβει αυτή τη θέση;
  Ο ΣΣΝ παρέχει συμβουλευτική και όχι θεραπεία. Έρχεται κάποιος στο Σταθμό για  να μιλήσει με την υπεύθυνη όσες φορές χρειαστεί, να περιγράψει αυτό που αισθάνεται, το πρόβλημα που έχει και τον δυσκολεύει, να συζητήσει για πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών του. Επομένως ο/η υπεύθυνος/η του Σ.Σ.Ν. θα πρέπει να έχει γνώσεις ψυχολογίας και επιπλέον κάποιες γνώσεις συμβουλευτικής, έτσι ώστε να μπορεί να έχει μια καλή επικοινωνία με εκείνους που τον επισκέπτονται. Έτσι θα δημιουργήσει ένα περιβάλλον ασφάλειας, ώστε να μπορεί να συζητήσει αυτός που είναι απέναντί του αυτό που τον προβληματίζει.

-Ποιες βαθμίδες εκπαίδευσης απευθύνονται σε εσάς;
  Ο Σ.Σ.Ν. είναι υπηρεσία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άρα απευθύνεται σε μαθητές γυμνασίου και λυκείου. Θα μπορούσε επίσης να είναι πολύ χρήσιμος και για τα δημοτικά, αλλά δυστυχώς, επειδή υπάρχει μόνο ένας υπεύθυνος για τον συμβουλευτικό σταθμό, δε μπορεί να καλύψει τις ανάγκες όλων των σχολείων για το νομό της Εύβοιας, οπότε περιοριζόμαστε μόνο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

-Πολύς λόγος γίνεται για το bulling, το σχολικό εκφοβισμό. Είναι έντονο το φαινόμενο αυτό στην Εύβοια;
   Στα 5 χρόνια της δουλειάς μου έχουν αναφερθεί κάποιες περιπτώσεις που ταιριάζουν  με αυτό που ονομάζεται σχολικός εκφοβισμός. Όμως υπάρχουν και περιστατικά βίας ανάμεσα σε μαθητές που δεν αποτελούν εκφοβισμό. Ο εκφοβισμός είναι κάτι πιο μεγάλο και πιο σοβαρό. Όπως και να 'χει πάντως πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε και τα δυο.

-Από αυτές τις λίγες περιπτώσεις που έχετε καταγράψει, υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες ηλικίες που εμφανίζεται;
   Οι έρευνες λένε πως το φαινόμενο του εκφοβισμού είναι αρκετά έντονο στο δημοτικό, περιορίζεται στο γυμνάσιο και είναι ακόμα πιο λίγο στο λύκειο.

-Ένα άλλο θέμα για το οποίο θα θέλαμε να συζητήσουμε μαζί σας είναι η εξάρτηση των παιδιών από το internet. Έχετε περιπτώσεις γονιών που απευθύνονται σ' εσάς επειδή τα παιδιά τους είναι "κολλημένα" σε μια οθόνη;
   Υπάρχουν γονείς που έχουν επικοινωνήσει μαζί μου και έχουν αναφέρει ότι το παιδί τους περνάει πάρα πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή και έχουμε σκεφτεί ότι πρόκειται για περιπτώσεις εθισμού στο διαδίκτυο. Πραγματικά, το ένα κριτήριο για τον εθισμό είναι οι πολλές ώρες στο διαδίκτυο. Υπάρχουν όμως και άλλα κριτήρια που μας κάνουν να σκεφτούμε ότι είναι εθισμός, όπως αν τα παιδιά αποκόπτονται από την  πραγματική ζωή, από τις υποχρεώσεις τους, αν παραμελούν  το διάβασμα, δε θέλουν να πηγαίνουν στο σχολείο, δε κοιμούνται όσο πρέπει, δε φροντίζουν τον εαυτό τους και βέβαια στις περισσότερες περιπτώσεις αλλάζει και η συμπεριφορά τους. Διακρίνεται τότε μια επιθετικότητα και γενικά το παιδί είναι πιο νευρικό. Όταν τα παραπάνω διαπιστωθεί ότι συνυπάρχουν, τότε οι γονείς πρέπει να απευθύνονται σε ειδικό πλαίσιο πια, γιατί το παιδί βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο. Ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων μπορεί να συμβουλεύσει τους γονείς και να τους δώσει οδηγίες  για το πως θα συμπεριφέρονται στο παιδί που αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα.

-Υπάρχουν κάποιοι βασικοί κανόνες που μπορείτε να μας αναφέρετε και που εξασφαλίζουν την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου;
   Στην ηλικία σας χρησιμοποιείτε το διαδίκτυο περισσότερο για επικοινωνία. Ο βασικός κανόνας είναι ότι δε μιλάμε με αγνώστους. Το διαδίκτυο μας δίνει πολλές δυνατότητες και μας επιτρέπει να έχουμε πρόσβαση για επικοινωνία, διευκολύνει πάρα πολύ τη ζωή μας, αλλά υπάρχουν κανόνες που πρέπει να τηρούμε για να είμαστε ασφαλείς. Τις περισσότερες φορές που κάνουμε χρήση του διαδικτύου είμαστε στο σπίτι μας,  μέσα στην ασφάλεια του δωματίου μας και θεωρούμε ότι αυτός ο χώρος μας προστατεύει από οτιδήποτε κακό. Δεν ισχύει όμως αυτό! Γιατί όταν μπαίνουμε στο internet βγαίνουμε έξω, στον κόσμο. Και τότε οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί, να σκεφτούμε ποια κουδούνια χτυπάμε στον έξω κόσμο, σε ποιες δηλ. διευθύνσεις πηγαίνουμε. Στην πραγματικότητα δε θα πηγαίναμε να χτυπήσουμε ένα κουδούνι, μια πόρτα ενός ανθρώπου που δεν τον γνωρίζουμε. Άρα παρόμοια συμπεριφορά οφείλουμε να έχουμε και στο διαδίκτυο. Είναι ένας κόσμος που έχει τους ίδιους κινδύνους και τα ίδια προβλήματα με τον πραγματικό κόσμο.

-Τώρα να πάμε σε ένα πιο επίκαιρο θέμα. Αφορά τους μετανάστες που έφτασαν στη χώρα μας και φυσικά στο νομό μας. Πιστεύετε πως τα παιδιά των μεταναστών θα μπορέσουν να συνηθίσουν το διαφορετικό αλλά και εμείς αυτή τη συνύπαρξη;
    Η αλήθεια είναι ότι κατά καιρούς, ειδικά τις τελευταίες δεκαετίες, πολλοί άνθρωποι από άλλες χώρες έχουν έρθει στην Ελλάδα ως μετανάστες ή ως πρόσφυγες. Όλοι αυτοί αντιμετώπισαν προβλήματα,  γιατί οι τοπικές κοινωνίες δεν τους δέχονταν και έτσι δεν μπορούσαν κι εκείνοι να ενταχθούν στην κοινωνία. Είναι μια δύσκολη κατάσταση για την Ελλάδα, αλλά πιστεύω μέσα στο χρόνο , αν παραμεριστούν οι προκαταλήψεις και θελήσουν οι άνθρωποι να αποδεχθούν το διαφορετικό, να πλησιάσει ο ένας τον άλλο, να γνωρίσει ο ένας τον άλλο, αυτή η συμβίωση μπορεί να γίνει πραγματικότητα και πάντως μόνο πλούτο  μπορεί να φέρει στους ανθρώπους. Πλούτο συναισθηματικό, πλούτο πνευματικό. Οπότε ναι, όλοι θα έπρεπε να είναι ανοιχτοί απέναντι σε αυτό.

-Ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο σας
    Εγώ ευχαριστώ πολύ και ελπίζω να πήρατε απαντήσεις σε αυτά που θέλατε.