3.ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

                                                                                                                             ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2014                                                   
                                                                                    ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΕΡΕΤΡΙΑ
                              από τη μαθήτρια του Γ1 Μαρία Βυθούλκα

   Την Τετάρτη 22/10/2014 η Γ’ Γυμνασίου επισκέφθηκε την  Ερέτρια για να δει τα εκθέματα του Μουσείου της Ερέτριας αλλά και το Αρχαίο Θέατρο. Η εκδρομή ξεκίνησε γεμάτη χαρά και  ανυπομονησία, αφού καθηγητές και μαθητές ήθελαν πολύ να δουν όλα αυτά τα εκθέματα.
   Η εκδρομή ξεκίνησε μια πρώτη στάση στο Μουσείο. Στο μουσείο υπάρχουν εκθέματα από το Λευκαντί(Ξηρόπολη), την Ερέτρια  αλλά και την Αμάρυνθο. Το μουσείο χωρίζεται σε δύο αίθουσες. Στην πρώτη αίθουσα υπάρχει ο αρχαιολογικός χάρτης της Ερέτριας που δείχνει τις πόλεις εντός και εκτός τειχών. Τα εκθέματα της αίθουσας είναι τοποθετημένα έτσι ώστε να υπάρχει  χρονολογική σειρά αρχίζοντας απ’ τα προϊστορικά και φτάνοντας στα ρωμαϊκά χρόνια. Επίσης μαθητές και καθηγητές είδαν στις προσθήκες 1 έως 5 αντικείμενα από την προϊστορική θέση του Λευκαντί  και άλλα ευρήματα από τον οικισμό (όρος Ξηρόπολης) και απ΄ τα νεκροταφεία της. Ακόμα παρουσιάζονται ευρήματα απ’την Ερέτρια αφού ήταν μια από τις πιο σημαντικές πόλεις-κράτη στους αρχαϊκούς χρόνους και  συνέβαλε στην ανάπτυξη και  διάδοση του ελληνικού πολιτισμού.
Στη δεύτερη αίθουσα υπάρχουν εκθέματα από το Δυτικό αέτωμα του ναού του Δαφνηφόρου Απόλλωνα, μέρη από τον θησαυρό των αργυρών νομισμάτων των Ερετριών αλλά και εκθέματα που είχαν σχέση με τη θρησκεία. Τα γλυπτά που βρέθηκαν στο δυτικό αέτωμα του ναού του Δαφνηφόρου Απόλλωνα απεικόνιζαν σκηνές  Αμαζονομαχίας.
Η Αμαζονομαχία ήταν αγαπητό θέμα τέχνης, που συμβόλιζε τη μάχη των Ελλήνων και Περσών στην οποία πρωτοστάτησαν οι Αθηναίοι. Ο ναός του Απόλλωνα πυρπολήθηκε το 490π.Χ. απ’τους Πέρσες στον Α’Περσικό Πόλεμο. Ο ναός όμως επισκευάστηκε ξανά και η ολοκληρωτική του καταστροφή έγινε όταν οι Ρωμαίοι κατέκτησαν την Ερέτρια. Όπως όμως αναφέραμε πριν, στο Μουσείο υπάρχουν και διάφορα αγαλματίδια με θέμα τη θρησκεία. Οι Ερετριείς πίστευαν στον Απόλλωνα, στο Δωδεκάθεο αλλά και στους ήρωες. Εμφάνιζαν όμως έντονη λατρεία και στη θεά Αθηνά, όπου βρέθηκαν προς τιμήν της  πλήθος θραυσμάτων από αγγεία τελετουργικής χρήσης και ειδώλια σχετικά με την υφαντική τέχνη.
    Επόμενη στάση…στο σπίτι με τα Μωσαϊκά. Στον χώρο αυτό υπάρχει ένας μνημειακός τάφος του  1ου  αιώνα π.Χ. που αποτελείται από έναν περίβολο με ογκώδεις λίθους σε δεύτερη χρήση. Οι δύο πλάκες χρησίμευαν στην αποθήκευση νεκρικών προσφορών (π.χ. αγαλμάτων). Ένας τετράγωνος αποθέτης, τον οποίο ορίζουν δύο δωρικά κιονόκρανα και μια κάθετη πλάκα. Περιείχε αγγεία καθώς και τα υπολείμματα του νεκρόδειπνου.  Δεν θα μπορούσαν να λείπουν απ’ το σπίτι με τα μωσαϊκά….τα μωσαϊκά! Στον προθάλαμο υπήρχαν σφίγγες και πάνθηρες αντιμέτωποι ανά ζεύγος. Το Μωσαϊκό δάπεδο βρισκόταν στα βόρεια της εισόδου όπου απεικονιζόταν η Νηρηίδα πάνω στον ιππόκαμπο να κομίζει τα όπλα στον Αχιλλέα. Υπήρχε ακόμη ανδρώνας επτά ανακλίντρων που ήταν τετράγωνο διάχωρο το οποίο φέρει στο κέντρο του αστέρα με  16 ακτίνες. Το σπίτι αυτό ενδέχεται να ανήκε στον Μενέδημο ενώ το κτήριο συντηρήθηκε από  την Ελβετική Αρχαιολογική Σχολή στην Ελλάδα χάρης την χορηγεία του Hellmut Bauman.
   Μετά την περιήγηση των μαθητών και των καθηγητών στο σπίτι με τα Μωσαϊκά, ακολούθησε ξενάγηση από τον αρχαιολόγο Κωνσταντίνο Μπουκάρα στο αρχαίο Θέατρο. Οι ανασκαφές για την αποκάλυψη του θεάτρου  διεξήχθησαν το 1891-1895 από την Αρχαιολογική  Αμερικανική Σχολή και ολοκληρώθηκε από την Ελβετική Αρχαιολογική Σχολή το 1998. Ο κ.Μπουκάρας μας πληροφόρησε πως το Θέατρο, όπως και άλλα έργα( π.χ. Γυμνάσιο), χτίστηκαν στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. κατά την Μακεδονική κυριαρχία. Όπως  όλα τα θέατρα, το Θέατρο της Ερέτριας διαθέτει το κοίλον, την ορχήστρα και τη σκηνή.

     ΚΟΙΛΟΝ: διέθετε ένα διάζωμα,11 κλίμακες και 10 κερκίδες που μαζί με τις θέσεις ορθίων μπορούσαν να χωρέσουν 6.000 θεατές.
        ΟΡΧΗΣΤΡΑ & ΣΚΗΝΗ: η σκηνή ήταν πιο υπερυψωμένη σε σχέση με την ορχήστρα. Αυτή η διαφορά ύψους καλύφθηκε με τη δημιουργία μιας θολωτής υπόγειας στοάς, η οποία οδηγούσε από τη σκηνή στο κέντρο της ορχήστρας και εξυπηρετούσε την επικοινωνία. Η σκηνή διέθετε μόνο μία πάροδο (δυτικά) όπου υπήρχαν και οι βάσεις των χορηγικών μνημείων.

  Το θέατρο όμως είχε πολλές λειτουργίες, δηλαδή ήταν χώρος παρουσίασης θεατρικών παραστάσεων, χώρος τέλεσης των γιορτών της Σαμάρειας Αρτέμιδος αλλά και χώρος συγκέντρωσης για πολιτικούς λόγους. Στο θέατρο τελούνταν και τα Διονύσια (γιορτές προς τιμήν του θεού Διόνυσου). Το Διάταγμα όμως του Δημητρίου του Πολιορκητή απογόρευε να τελούνται  ταυτόχρονα τα Διονύσια στις πόλεις-κράτη καθώς δεν υπήρχαν αρκετοί τεχνίτες(υποκριτές).
   Οι μαθητές ,μόλις τελείωσε η ξενάγηση, έκαναν βόλτα στην παραλία της Ερέτριας  και έπειτα γύρισαν πίσω ενθουσιασμένοι μετά από αυτή την εκδρομή καθώς εκεί έμαθαν και είδαν πολλά καινούρια πράγματα.



ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΡΏΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΏΝ

γράφει η Βασιλική Ζαχαριά, Γ1
  
  Έχουμε άραγε αναρωτηθεί ποτέ για την αντίδρασή μας ή το τι πρέπει να κάνουμε, σε περίπτωση που κάποιος συνάνθρωπός μας, ένας δικός μας άνθρωπος, τραυματιστεί ή χάσει τις αισθήσεις του;
  Έχουμε αναρωτηθεί ποια οφείλει να είναι η δική μας συμμετοχή. ώστε να βοηθήσουμε στη σωτηρία του, αφού όλοι γνωρίζουμε πως τα πρώτα λεπτά σε ένα ατύχημα είναι κρίσιμα για τη ζωή του θύματος;
 Ίσως τα ερωτήματα αυτά έρχονται συχνά στο μυαλό μας,  αλλά τελικά κανένας από εμάς δεν φροντίζει να πληροφορηθεί σχετικά με αυτό το θέμα. 

  

 Ωστόσο, το σχολείο μας προσκάλεσε την κυρία Αρουτζίδου, νοσηλεύτρια και εργαζόμενη στον Ερυθρό Σταυρό, με σκοπό να παρέχει στους μαθητές της Γ'  τάξης βασικές γνώσεις για τις πρώτες βοήθειες. 
 Η ομιλία της πραγματικά προκάλεσε μεγάλο ενδιαφέρον σε όλους μας, αφού, για να μας πληροφορήσει, δεν βασίστηκε μόνο στο λόγο και τη θεωρία, αλλά και σε ιδιαίτερα κατατοπιστικά και παραστατικά  παραδείγματα. 

Η υπεύθυνη του Ερυθρού Σταυρού  παρουσιάζει τον τρόπο .....
 
....και οι μαθητές μαθαίνουν να τον εφαρμόζουν!

   Έδωσε την δυνατότητα σε μερικούς απ' τους μαθητές να την βοηθήσουν, αλλά και να εφαρμόσουν τις πολύτιμες συμβουλές της, άλλοι παριστάνοντας τα θύματα που έχουν βρεθεί σε κρίσιμη κατάσταση και άλλοι τους διασώστες τους. Εκείνη πήρε τον ρόλο του ατόμου που καθοδηγούσε για να προσφερθούν οι πρώτες βοήθειες στον τραυματισμένο, δείχνοντάς μας τον κατάλληλο εξοπλισμό που πρέπει να έχουμε στη διάθεσή μας σε τέτοιες περιστάσεις και τη σωστή χρήση του. 

    Με αυτόν τον τρόπο καταλάβαμε πως ο καθένας από εμάς θα μπορούσε να βρίσκεται σε οποιαδήποτε από τις δύο θέσεις. 




  Επιπλέον, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να κάνουν ερωτήσεις και να λύσουν τις διάφορες απορίες τους πάνω στο θέμα κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης. Ήταν πραγματικά ένα πολύ χρήσιμο και σύντομο ενημερωτικό πρόγραμμα και κατά την γνώμη μου αναγκαίο για τα απρόοπτα της καθημερινής μας ζωής...!



.............................................................................................................................

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Ο Χαρίλαος τρικούπης και το άρθρο "Τις Πταίει"
  Την Τετάρτη 30-11-2013, στις 8 το πρωί, αναχωρήσαμε από το σχολείο μαζί με τους καθηγητές μας για το Πάρκο του Τρίτση στο Ίλιον Αττικής. Όταν φτάσαμε, αντικρίσαμε ένα πάρκο αναψυχής, μέσα σε όλη αυτή την βαβούρα της Αθήνας .
       
   Ήταν καταπράσινο  με πολλά είδη δέντρων Εκτός από αυτό είχε και μια υπέροχη λιμνούλα με κάθε είδους πάπιες. Επίσης υπήρχαν πουλαράκια που έτρωγαν μέσα σε μια στάνη. Πολλοί άνθρωποι έκαναν ποδήλατο και άλλοι έτρεχαν φροντίζοντας τη φυσική τους κατάσταση.
  Μετά από λίγο περπάτημα "αράξαμε" στη καφετέρια του πάρκου, ήπιαμε κρύα σοκολάτα και φάγαμε κολατσιό . Αργότερα άλλη μια έκπληξη μας περίμενε. Στο βάθος του πάρκου υπήρχε ένας ζωολογικός κήπος που φιλοξενούσε φίδια Αμέσως τρέξαμε όλοι να μπούμε μέσα και είδαμε ένα σωρό είδη φιδιών. Κάποιος άγγιξε ένα κι αυτό τυλίχτηκε στα χέρια του.
Η ώρα όμως πέρασε κι  είχαμε άλλον έναν, πιο σημαντικό προορισμό, τη Βουλή των Ελλήνων…
Αναχωρήσαμε και μετά από 45 λεπτά φτάσαμε έξω από τη Βουλή.
Ήμασταν χωρισμένοι σε δυο ομάδες και η δεύτερη θα έπρεπε να περιμένει. Εκείνη την ώρα γίνονταν η αλλαγή φρουράς των τσολιάδων στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη και μείναμε λίγο να παρακολουθήσουμε τη διαδικασία.



Μετά μας ξενάγησαν  στον Εθνικό Κήπο, μια όαση στο κέντρο της πόλης, με πολλά είδη φυτών και ψηλούς φοίνικες. Σ’αυτόν τον κήπο κάθε  βράδυ το βασιλικό ζευγάρι έκανε βόλτες και συζητούσε .




















Eίδαμε το χωλ του Ζαππείου Μεγάρου, που ήταν δωρεά του Ζάππα Κωνσταντίνου. Αργότερα πήραμε το δρόμο της επιστροφής.
     Πήγαμε στην αυλή της Βουλής (αφού μας έλεγξαν  τις τσάντες) και μπήκαμε σε ένα χώρο που ήταν πολύ ωραία διακοσμημένος. 


  Η κυρία που ήταν υπεύθυνη για την ξενάγηση, μας είπε ότι το σημερινό κοινοβούλιο  ήταν το παλάτι του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας, του Όθωνα και της συζύγου του Αμαλίας. Είναι το μόνο  κτίριο που  έχει απομείνει εξωτερικά ίδιο για αιώνες.     


Αφού μας είπε κάποια πράγματα για την αίθουσα  ολομέλειας,  πήγαμε στον πρώτο όροφο της Βουλής που λέγεται «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ». Εκεί ανεβήκαμε τη Σκάλα της «Βασιλίσσης Αμαλίας»  που έχει μείνει αναλλοίωτη ακόμα και μετά τις πυρκαγιές  που υπέστη το παλάτι. Στην αίθουσα Βενιζέλου φιλοξενούνταν μια έκθεση για τον Χαρίλαο Τρικούπη, πρωθυπουργό της Ελλάδας τον 19οαι.

  Η ξεναγός μας μίλησε για τον Τρικούπη και μετά είδαμε τις παλιές κάλπες. Αφού παίξαμε ένα παιχνίδι, που ήταν να βρούμε το άρθρο «Τις πταίει?», το άρθρο που έγραψε ο Τρικούπης, μας ειδοποίησαν ότι λύθηκε η συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής και μπορούσαμε να την επισκεφτούμε.

   Όταν καθίσαμε στα έδρανα, όλοι νιώσαμε σα βουλευτές και είχαμε εντυπωσιαστεί. Εκεί μέσα οι πολιτικοί αποφάσιζαν για τη χώρα. Ίσως κάποιος από μας αργότερα να κάθονταν σαν πραγματικός βουλευτής στα ίδια έδρανα….
    Η επίσκεψή μας στη Βουλή ήταν μια καταπληκτική εμπειρία και άκρως εποικοδομητική, γιατί μάθαμε  πολλά πράγματα για την Ελλάδα.